ПІДГОТОВКА ДО ЗНО. ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Спочатку підготуйте робоче місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно розташуйте необхідні підручники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна оздобити інтер'єр кімнати декоративними елементами жовтого й фіолетового кольорів, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність, наприклад, повісити над столом будь-яку картинку в цих тонах.

Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «Трохи позаймаюся», — а які саме розділи й теми ви опрацьовуватимете у визначений день.

Почніть із більш складного, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», тобто залучитися до процесу вивчення, то можна почати з опрацювання того матеріалу, якийнайбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово ви налаштуєтеся на робочий ритм, і справа налагодиться.

Чергуйте заняття й відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім ю хвилин перерви. Можнау цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ. Не треба прагнути до того, аби прочитати й запам'ятати напам'ять увесь матеріал із підручника.

Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записувати. Плани корисні ще й тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.

Як запам'ятовувати матеріал? Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утримати й потім відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розбити на смислові фрагменти, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові фрагменти матеріалу необхідно укрупнювати й узагальнювати, виражати головну думку однією фразою.

Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не розібравшись у йоговнутрішніх логічних зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявитинайголовніше.

Використовуйте асоціації. Метод локальної прив'язки полягає в побудові для ряду, який ви намагаєтесь запам'ятати, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для вивченняпунктів. Таким опорним рядом може бути послідовність кімнату вашій квартирі, будинків на вашійвулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучуваного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх логічних зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, у якій ви вивчали матеріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження активують механізм згадування.

Як повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова праця. Загалом будь-яка аналітична робота з текстом дає змогу краще його запам'ятати. Це може бути перекомпонування матеріалу, знаходженняпарадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного тла або матеріалу тощо.

Конспектування. Виявляється, текст можна суттєво скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дужки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються через образність запису.

Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, пов'язати частини міжсобою, виділити опори (слова й думки, що стоять за ними) і завчити їх.

Як краще харчуватися? Харчування має бути 3—4-разовим, калорійним і багатим на вітаміни.
Споживайте волоські горіхи, молочні продукти, рибу, м'ясо, овочі, фрукти, шоколад. Ще одна порада: перед іспитами не слід наїдатися.

Як підготуватися психологічно? Для того, щоб у кризовій ситуації не «втрачати голови», необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною, Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.

Якщо дуже важко зібратися із силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.

Щодня виконуйте вправи на зняття напруженості, втоми, на розслаблення.

Що робити, якщо стомилися очі?

Виконайте дві будь-які вправи:

1) погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (і5 с);

2) «напишіть очима» своє ім'я, по батькові, прізвище;

3)  фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);

4)  «намалюйте очима» квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.
Режим дня

Поділіть день на три частини:
готуйтеся до іспитів 8 годин на день;

займайтеся спортом, гуляйте, сходіть на дискотеку, потанцюйте (також 8 годин);-
спіть не менше 8 годин. Якщо хочете чи треба, влаштуйте собі тиху годину після обіду.
Як легше запам'ятовувати?

  1. Не завжди що більший обсяг матеріалу, то важче його запам'ятати. Великий уривок тексту вивчати корисніше, ніж короткий вислів.

2. Запам'ятати легше те, що уявляєш, тобто розумієш.

  1. Розподілене заучування краще від концентрованого. Учіться з перервами, краще помалу, ніжодразу.
  2. Більше часу витрачайте на відтворення тексту по пам'яті. Це ефективніше за просте багаторазове читання.
  3. Якщо працюєте із двома матеріалами — великим і меншим за обсягом — доречно починати вивчення з більшого матеріалу.

Як підтримати працездатність?

1. Чергуйте розумову й фізичну працю.

  1. У гімнастичних вправах перевагу віддавайте перекиду, свічці, стійці на голові, оскільки посилюється притік крові до клітин мозку.

2. Бережіть очі, робіть перерву кожні 20—30 хвилин (відведіть очі від книжки, погляньте вдалину).

3. Обмежте до мінімуму перегляд телепередач!
Як уникнути хвилювань?

  1. Запишіть на аркуші паперу те, що вас непокоїть. Покладіть його під подушку або в ящик столуна сім днів. Доти, можливо, проблема вирішиться сама собою або її вже вирішите ви.
  2. Запитайте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?». Коли ви зрозумієте, що ні,
    придумайте щось, що справді могло б зарадити.
  3. Якщо ви можете порадитися з батьками, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками,знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряєте, і поговоріть із ним абонею. Удвох ви, напевно, придумаєте раціональний і ефективний план, як впоратися з вашим хвилюванням.

4. Пам'ятайте: занепокоєння — це емоції, а не метод вирішення проблем.

5. Якщо ваші переживання стали нав'язливими, зверніться до шкільного психолога.

Напередодні іспиту

Багато хто вважає: для того, щоб повністю підготуватися до іспиту, не вистачає лише однієї, останньої перед ним ночі. Це неправильно. Ви вже й так стомилися, тому не треба себе перенапружувати.
Навпаки, із вечора перестаньте готуватися, прийміть душ, прогуляйтеся. Виспіться якнайкраще, абипрокинутися бадьорим, із відчуттям здоров'я, сили, з «бойовим» настроєм. Іспит — це своєрідна боротьба, у якій варто проявити себе, показати свої сили та здібності.

У пункт складання іспиту приходьте без запізнень, краще — за півгодини до початку тестування. Опануйте себе, зберіться з думками. Сміливо заходьте до аудитори. Не сумнівайтеся, усе вийде.
Сядьте зручно, випряміть спину. Подумайте про те, що ви кращі за всіх, розумніші, у вас усе вийде.
Зосередьтеся на словах: «Я спокійний, я абсолютно спокійний». Повторіть їх без поспіху, кілька разів. Думок відганяти не треба, оскільки це викличе додаткову емоційну напруженість. На завершеннястисніть руки в кулаки. Виконайте дихальні вправи:
- сядьте зручно;
- глибокий вдих через ніс (4—6 секунд);

- затримка дихання (2—3 секунди), потім видих.

КІлька універсальних рецептів для успІшнішої тактики виконання тестування.

Зосередьтеся! Після виконання попередньої частини тестування (заповнення бланків), коли виз'ясували всі незрозумілі для себе моменти, спробуйте сконцентруватися й забути про людей довкола. Для вас мають існувати лише текст завдань і годинник, що регламентує час тесту. Кваптеся безпоспіху. Жорсткі рамки часу не мають впливати на якість ваших відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитайте запитання двічі й переконайтеся, що ви правильно зрозуміли його суть.

Почніть із легких завдань! Почніть відповідати на ті запитання, у яких ви не сумніваєтеся, не зупиняйтеся на тих, які можуть викликати тривалі роздуми. Таким чином, ви заспокоїтеся, думки станутьбільш усвідомленими й чіткими, налаштуєтеся на робочий ритм. Ви ніби звільнитеся від нервозності,і вся ваша енергія потім спрямується на пошук відповідей на більш складні тестові запитання.

Пропускайте! Треба навчитися пропускати складні або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у текстізавжди знайдуться такі запитання, з якими ви неодмінно впораєтеся. Просто безглуздо недобрати балів лише тому, що ви не дійшли до «своїх» завдань, а «застрягли» на тих, які викликають ускладнення.

Читайте завдання до кінця! Не прагніть зрозуміти умови завдання «за першими словами» і домислити завершення у власній уяві. Це певний спосіб припуститися прикрих помилок у найлегшихзапитаннях.

Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове завдання, забудьте все, що було в попередньому. Зазвичай завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосувалив одному здебільшого не допомагають, а лише заважають концентруватися і правильно вирішитинаступне. Ця порада дає й інший безцінний психологічний ефект — забудьте про невдачу в минуломузавданні (якщо воно виявилося заважким). Думайте лише про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дає змогу сконцентрувати увагу на одному-двох варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато важче).

Заплануйте два кола! Розрахуйте час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтисяпо всіх легких завданнях («перше коло»). Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких завданнях, а потім спокійно повернетеся й подумаєте над складними, які спочатку довелося пропустити(«друге коло»).

Перевірте! Залиште час для перевірки своєї роботи хоча б для того, аби встигнути переглянутий помітити явні помилки.

Вгадуйте! Якщо ви не впевнені у виборі відповіді, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсьодній, то інтуїції слід довіряти! При цьому вибирайте найбільш імовірний, на вашу думку, варіант.

Не засмучуйтеся! Прагніть виконати всі завдання, але пам'ятайте, що на практиці це нереально.Враховуйте, що тестові завдання розраховані на максимальний рівень складності, і кількість вирішених вами завдань може виявитися цілком достатньою для високої оцінки.

КОНТАКТЫ:

87515, Україна, Донецька обл.,
м. Маріуполь, вул. Грецька, 44


+38 (096) 277 69 03

+38 (0629) 33 63 92 Директор

e-mail: Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Copyright © 2019 - КЗ "Гімназія зі структурним підрозділом початкової школи № 1
Маріупольської міської ради Донецької області"